MySmartGrid Support

Hieronder lees je onze veelgestelde vragen. Heb je suggesties of vragen, neem dan contact met ons op.

Wat kan ik met mijn energiedisplay?

Een energiedisplay toont het huidig energieverbruik van je woning door de slimme meter in de meterkast uit te lezen. Op de display kan je real-time je stroom- en- gas verbruik zien, waardoor je meter ‘uit de kast’ wordt gehaald. Ook legt de display het verbruik vast, zodat een gebruikshistorie per dag, week, maand en jaar wordt opgebouwd. Deze inzichten zorgen voor meer grip op je energieverbruik de daaraan verbonden kosten. Goed dus voor het milieu en portemonnee.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mensen met een energiedisplay in huis gemiddeld zo’n 5% op hun energieverbruik besparen. Het belangrijke van een energiedisplay is dat deze in het zicht staat op een plek waar je vaak langs komt. Dan werkt het ‘t best als reminder om bewust om te gaan met je gebruik.

Een display toont niet aan wat je moet besparen, het geeft alleen je huidig en historisch verbruik weer.
Wel kun je een budget doel afstellen voor jou en je gang om te kijken of je hierbinnen kunt blijven en zo energie kunt besparen. Daarnaast is het afhankelijk van het type display ook mogelijk om te zien wanneer het stroomnet het meest belast wordt. Dus kun je ook zien wanneer je het stroomnet het best kan ontlasten, door bijvoorbeeld je was gedurende daluren te draaien.

 

 

Wat kan ik op mijn display zien?

Wat er precies mogelijk is met de display hangt van het type dat je hebt staan. De hoofdfuncties zijn echter hetzelfde:

  • Actuele weergave van stroomgebruik en gasverbruik. In zowel euro’s als kiloWattuur (kWh) en kubieke meter (m3) aardgas;
  • Historisch overzicht van opgebouwd energieverbruik in dagen/weken/maanden/jaar;
  • Budgetfunctie om als huishouden een doel te kunnen stellen hoeveel je verbruikt.

Bekijk hieronder de gedetailleerde uitleg voor je energiedisplay.

Hoeveel energie verbruikt de energiedisplay zelf?

Het energieverbruik van een energiedisplay is meegenomen in het ontwerp om zelf zo min mogelijk te verbruiken. Voor de bestaande marktpartijen bedraagt deze minder dan 1,0 Watt (vergelijkbaar met het verbruik van het kijken op je mobiel), ofwel 8.8 kWh op jaarbasis (mits de display continue aan staat). De displays gaan echter vanzelf ‘s nachts op stand-by tussen 23:00 en 7:00 waardoor het verbruik op jaarbasis lager uitvalt.

Om dit te vergelijken: een led-lamp is gemiddeld 6 Watt, verbruikt op jaarbasis 8,5 kWh bij vier branduren per dag.

Hoe kan ik de display gebruiken om energie te besparen?

De display stelt je in staat uit te zoeken wat apparaten nu écht gebruiken binnenshuis. Zo zijn er allerlei testjes die je kunt uitvoeren. Hieronder staan een aantal voorbeelden uitgelicht:

  • Een elektrische kachel versus radiator: Je kan overdag controleren of je elektrische kachel zuiniger is dan je CV-radiator. Let wel op dat je gas- met elektriciteit vergelijkt en dus moet kijken naar de kosten.
  • Elektrisch dekentje versus verwarming van de hele kamer: niet alle kamers hoef je altijd te verwarmen. Je kan het ook comfortabel maken door een plek met een infra-rood paneel of -dekentje te verwarmen als je daar als enige zit. Een gast kan je een elektrische deken geven om zich welkom te voelen in de logeerkamer. Vergelijk dit verbruik eens met de kosten van het continu verwarmen van de kamer.
  • Verwarming een graad lager of verwarming in een ruimte helemaal uitzetten: aangeraden wordt om hierbij minstens een week te vergelijken. Als je gasvebruik in de avond nog een piek geeft vlak voordat de thermostaat normaliter omlaag gaat, dan kan dat een reden zijn om de temperatuur net wat eerder omlaag te zetten.
  • Woon je in een gedeelde gang? Ga dan met elkaar een energiechallenge aan om je energieverbruik een maand lang 5, 10 of zelfs 15% omlaag te brengen en stel een doel in met behulp van de budget functie.

Heb je zelf nog andere ideeën of testjes die je met je display hebt uitgevoerd die je anderen zou aanraden?
Laat het ons vooral weten, met een e-mail naar support@MySmartGrid.nl.

Wat moet ik doen als de display niet werkt?

Zie onderstaand per mogelijk probleem wat de oplossing is.

Ik heb een MySmartGrid energiedisplay

Het lukt niet om (opnieuw) in te loggen. Ik ben mijn accountsgegevens vergeten.

  • Klik op wachtwoord resetten, in je opgegeven emailadres ontvang je instructies voor een wachtwoord reset.

Het scherm werkt niet meer/loopt vast.

  • Probeer eerst de stekker eruit te halen en opnieuw erin te steken. Als dit het probleem niet oplost, neem dan contact op met ons.

Er lijkt geen verbruiksdata binnen te komen.

  • Het kan zijn dat de uitlezer in de slimme meter een firmware-update probeert uit te voeren, maar vastloopt. In dit geval zal het apparaatje knipperen. Probeer eens het apparaatje uit de slimme meter te halen, en er vervolgens weer in te doen.

Hoe wordt er met de data omgegaan?

Een energiedisplay leest in feite alleen maar data uit de bestaande slimme meter in je woning, het trackt geen gegevens op individueel apparaat of kamerniveau. Woon je in een gedeelde gang? Dan is het energieverbruik niet naar een individueel persoon te herleiden. 

Alle data wordt beveiligd opgeslagen, de wijze waarop verschilt per modeltype en woonsituatie:

De data verstuurd naar een beveiligde cloud, wat vervolgens weer wordt uitgelezen door je display (en evt. via je app).

Hoe kan ik MySmartGrid bereiken?

De makkelijkste manier om ons te bereiken is via de mail. Stuur ons een bericht via support@MySmartGrid.nl en we sturen je binnen 24 uur een reactie terug. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier onder aan deze pagina. Ons telefoonnummer is 085 77 34 180. 

Gebruik je je energiedisplay voor blokverwarming?

Hieronder vind je een document waarin uitleg wordt gegeven over het gebruik voor blokverwarming. Heb je hierover vragen, vermeld dit dan even als je contact met ons opneemt! 

Handleiding MySmartGrid